5e ronde zaterdagcompetitie

Afgelopen zaterdag speelde we de belangrijke uitwedstrijd tegen de Kentering 2. De nummer 1 tegen de nummer 2 dus een 4-punten wedstrijd. Gehandicapt door een aantal afwezigen vertrokken we naar Rosmalen.

We begonnen goed. Op bord 1 speelde Kristian als tijdelijk teamleider het Smith-Morra gambiet. Zijn tegenstander verslikte zich al snel door het slaan van de e-pion waardoor een Magnus Smith Trap ontstond.

Pos 2196968015

1. e4 c5 2. d4 cxd4 3. c3 dxc3 4. Nxc3 d6 5. Bc4 Nf6 6. e5 dxe5  7. Bxf7+ 1-0

Dameverlies was het gevolg en het eerste punt was snel binnen. Kristian had daarna alle tijd voor zijn teamleiders taken. Op bord 5 trof Pieter met wit de teamleider van de Kentering. Een gelijk opgaande schotse partij werd beslist doordat zwart de dekking van zijn toren vergat. Het materiaalverlies was te groot en ondanks pogingen tot eeuwig schaak werd de partij door Pieter rustig uitgespeeld totdat mat onvermijdelijk was. 2-0 en ook de teamleider van de Kentering had nu alle tijd voor de overige partijen.

Helaas werd het na deze flitsende start een stuk minder. Andrew behaalde voordeel maar moest dat weer teruggeven. Remise was het resultaat. Peter, Paul en Frans hadden minder succes en de voorsprong verdween en werd een 2.5-3.5 achterstand. Met nog 2 partijen werd het spannend. Erik-Jan speelde met wit een Najdorf en lang bleef de partij min of meer in evenwicht. In vermeende tijdnood kreeg zwart even overhand maar wist dit niet te verzilveren. Remise dus. Daarmee liep er nog een partij van Ed. Die speelde met het scandinavisch niet zijn favoriete opening. Aan hem de taak om met wit de solide stelling van zijn tegenstander aan te vallen. Deze aanval mislukte en uiteindelijk sneuvelde de d-pion van Ed. Door afruilen bereikte zwart uiteindelijk een gewonnen stelling met een pluspion. Omdat remise voor de Kentering winst zou betekenen bood zwart dit in opdracht van zijn teamleider aan. Na overleg tussen Ed en Kristian werd dit aangenomen omdat remise het maximaal haalbare was. Met dit verlies staan we nu 2e en hebben het niet langer in eigen hand.