6e ronde avondcompetitie

Op dinsdagavond 22 februari speelde ons avondteam een uitwedstrijd tegen de Stukkenjagers G uit Tilburg. Het was de zesde en voorlaatste wedstrijd in de 2e klasse groep D. We wonnen nipt met 2 ½ – 1 ½  en kwamen daardoor op de 2e plaats in de D2-klasse met 9 wedstrijdpunten en 14 bordpunten. Eerste staat RDS-A uit Sint-Oedenrode met 11 wedstrijdpunten en 19 ½ bordpunten.

De overwinning kwam wel een beetje met geluk tot stand. Vooral wegens de partij op bord 2 waar Dion met zwart tegen Guus Vermeulen speelde. Dion kwam met nadeel uit de opening, maar op de 19e zet beging wit een grote blunder waardoor Dion zomaar een toren kon slaan. Een zet later gaf wit terecht op.

Op bord 1 kon Martie met wit zijn geliefde Blackmar-Diemer-gambiet spelen, maar zijn tegenstander Eric van Dongen ging daar niet helemaal op in. Martie kwam toch op voordeel en in het middenspel probeerde hij een schijnoffer. Dus eerst een stuk geven en (meteen) daarna weer terugwinnen. Maar hij had echter niet gezien dat zijn tegenstander met de dame , die aangevallen werd, een tussenschaak kon geven en daardoor verloor Martie echt een stuk. En later ook de partij. Op bord 3 leverde Peter van der Aalst een grote prestatie door Toon Mentink, met rating 1837, op remise te houden. Peter boekte met deze remise een leuk aantal ratingpunten winst. Zijn rating staat nu op 1349.

Op bord 4 speelde Pieter met zwart tegen de jongedame Fransien van Dongen, die nog geen rating heeft. Fransien verloor op zet 12 al een stuk, maar Pieter liet haar op zet 25 sterk terugkomen door met 25….axb3 ?? een onterecht dameoffer te doen. Met 26. Pxb7 pakte Fransien terecht Pieters dame , maar ze speelde daarna echter zwak en beging op zet 29 een blunder waardoor Pieter haar mat kon zetten.

Eindstand dus 2 ½  – 1 ½  voor ons team.

Op donderdagavond 23 maart speelt ons team thuis tegen RDS-A de laatste wedstrijd van het seizoen. Het gaat dan om het kampioenschap van onze D2-klasse.  RDS-A heeft hiervoor voldoende aan een gelijkspel . Wij moeten er voor winnen.

Dion van Bragt