DEVO Schaaktoernooi

Wil van Dijck, Peter vd Aalst en Ed Vrees hebben zaterdag 15 april 2017 deelgenomen aan het 5ePaastoernooi van schaakvereniging DEVO in het Witte Huis in het Brabants dorpje Zeeland. DEVO is een kleine schaakvereniging van circa 10 personen wat niet lid is van de NBSB. Jaarlijks organiseren zij een groot rappid schaaktoernooi waar dit jaar 52 schaker aan deelnamen. Verdeeld in een A groep van een rating van meer dan 1.600 en een B groep lager dan 1.600 rating.

Wil en Ed waren in de A groep geplaatst en Peter vd Aalst in de B groep. De kans dat Wil en Ed voor de (drank)prijzen zouden spelen, leek nihil. Met spelers zoals Hamoen Habibi (2.114), Pim Blijleven (1.955) en John Klein Douwel (1.944) was de A groep voor ons te sterk vertegenwoordigd.

Wil van Dijck (1623) deed het echter uitstekend (4 uit 7)!

Wil startte echter slecht door de 1e 2 ronden te verliezen w.o. tegen Ed, anders was hij, tegen verwachting, in de prijzen gevallen. Vervolgens verloor Wil geen enkele partij meer. Vooral zijn overwinning tegen Joep Peeters (1.736) en zijn remise tegen Johan Wuijts (1.920) waren loofwaardig. Ook was Wil zo sportief om tegen Roland Robinson (1.839) remise te spelen, hoewel hij zijn tegenstander gemakkelijk door zijn klok kon jagen. Met een toernooirating van 1.766 mag Wil tevreden zijn, weten dat hij niets heeft met rappids.

Ed Vrees (1.636) kon geen potten breken met 3 punten uit 7 partijen, behaald tegen ongeveer gelijkwaardige tegenstanders. Met een toernooirating van 1.615 was er niets meer te halen. Alle ogen waren gericht op Peter van der Aalst(1.349) in de B groep. Peter is zelf een wisselvallende spelers met soms verrassende resultaten. Peter had zijn ogen laten vallen op één van de vele flessen Ballentine’s whisky’s die op de prijzentafel stonden te pronken. Wellicht was hij daar meer mee bezig dan met het schaken. Hij begon slecht door de 1e 2 partijen te verliezen om vervolgens met  3 1/2 uit 7 partijen (50%) te eindigen, behaald op de lagere borden.  Tot onze verbazing was Peter zelf niet ontevreden. Prima toch?

Vermeldenswaardig is de inmiddels de wel befaamde aangeboden lunch met uitstekende soep met zelfgedraaide gehaktballen en diverse garnituren wat zeker niet zou misstaan bij een sterrenrestaurant.  Een 10+ Alles bij elkaar een geslaagd schaaktoernooi wat zeker voor herhaling vatbaar is.

Uitslagen A-groep

Uitslagen B-groep