Simultaan 2011

Op 22 december om 20.00 uur stonden 16 mannen klaar om aan te treden tegen de sterke Eindhovense simultaangever, Bas van de Plassche. Bas werd welkom geheten door onze voorzitter en de eigenlijke kennismaking werd gedaan door Alessandro, die ervoor gezorgd heeft dat de schaakvereniging Son en Breugel enige bekendheid kreeg in Eindhoven.

Onder het genot van, onder andere, een glaasje glühwein gingen we de zware en vaak ongelijke strijd aan. Al snel bleek hij van geen van onze trucjes onder de indruk te zijn en bouwde overal een degelijke stelling op. Tot 24.30 uur heeft hij toch (soms) moeten zwoegen om zijn gelijk in winstpunten om te zetten.

Hij heeft een degelijke prestatie geleverd door geen enkele partij te verliezen. Toch heeft hij drie partijen remise gegeven. Een krachtig statement van de betreffende mannen. Helaas was het alleen Daan die een remisepunt naar onze schaakvereniging haalde. De overige twee waren Eric Pateer en Erwin Talpe, die hun goede kant ook al hadden laten zien op het schaaktoernooi dat we jaarlijks in juni organiseren.

Vermeldenswaard is ook de partij van Alessandro, die zich (letterlijk) vergaloppeerde door zijn paard aan de rand te zetten. De winstpoging bleek echter niet in alle varianten goed doorgerekend en strandde in een tegenaanval. In de analyse achteraf werden zijn plannen wel duidelijk maar Bas had in de partij de juiste variant gekozen.

We hebben met zijn allen een geweldig spannende avond beleefd. Een hartelijke dank is dan ook wel op zijn plaats.

De uitslagen kunnen jullie hieronder nalezen. Wellicht zijn te zijner tijd enkele partijen onder het linkermenu “Leden” na te spelen.

Applaus voor Bas van de Plassche.

tafelnummer Naam uitslag voor Bas
1 Wil van Dijck 1