Simultaan 2013

3-9-2013

Voor de 2e keer speelde FM Luuk van Kooten op 29 augustus 2013 een schaak- simultaan in Sportcentrum De Bongerd in Son & Breugel. Ook deze keer werd het jaarlijks terugkerende schaaksimultaan georganiseerd door Schaakvereniging Son & Breugel (SSB).

Luuk moest het opnemen tegen 20 schakers uit deze regio. Hiervan waren er 12 schakers van de organiserende schaakclub Son & Breugel vertegenwoordigd.Van de resterende 8 schakers waren de helft huisschakers die op dit schaakspektakel af waren gekomen.

De schaaksimultaan startte om circa 20.30 uur. Met een rustig speeltempo begon Luuk aan zijn schaaksimultaan. Pas na 1½ uur werd de eerste partij beslist. Vermeldenswaardig, omdat deze partij niet alleen in remise eindigde, maar ook nog tegen een huisschaker. Zijn naam is Aart Voskuijlen uit Leiderdorp. Deze pas gepensioneerde huisschaker was op familiebezoek bij de wedstrijdleider Adri der Kinderen van de schaakclub Son & Breugel. Hij speelde niet alleen een knappe partij maar heeft nu ook de intentie om lid te worden van een schaakvereniging. Het zag er dus naar uit dat Luuk van Kooten met zware tegenstand te maken kreeg. Des te meer omdat niet heel lang daarna Jasper Krenning van schaakvereniging WLC uit Eindhoven op knappe wijze won van Luuk van Kooten. Voor de liefhebbers wordt deze partij nog gepubliceerd op deze website(ook de foto’s volgen nog)

Na het consumeren van diverse snacks (gratis aangeboden door de beheerder van De Bongerd) en drankjes, was het inmiddels nachtwerk geworden. Rond de klok van 00.00 uur waren er nog de helft van de 20 schakers nog bezig en leek het nog een kwestie van de langste adem. De stand was toen 8½ uit 10 (85% score voor Luuk).

Luuk gaf echter in die nacht nog maar 2 remises weg tegen respectievelijk;Erik Pateer van Schaakvereniging Eindhoven (een clubgenoot van Luuk) en Dion van Bragt die als enige de eer van de organiserende schaakvereniging Son & Breugel redde.

Om 00.45 uur was de strijd gestreden.Met een score van 17½ uit 20 partijen (87,5%), waarvan 16 gewonnen, 3 remises en maar 1 partij verloren, heeft Luuk van Kooten weer bewezen dat een ieder nog veel kan leren van dit boeiend en prachtig spel.We kijken dan ook terug naar een geslaagde en leerzame schaaksimultaan waarin het aan gezelligheid en gemoedelijkheid zeker niet ontbrak.

Ed Vrees