1e ronde zaterdagcompetitie

Sinterklaas.

Op een zonnige zaterdagmiddag maken we ons sinds 2 verloren jaren weer eens op om  met een eigen externe team de strijd aan te gaan op het schaakbord.

Onze tegenstander van vandaag komt uit Oss, een schaakplek die wij in het verleden al vaker hebben aangedaan en maar zelden als verliezer weer hebben verlaten. De naamgeving van de club laat al evenveel creativiteit zien als die van ons (de naam bedoel ik). Maar elke wedstrijd is een nieuw begin dus de kansen liggen op 50 % al kun je dat vanwege de gemiddelde rating (Son en Breugel 1463 en Oss 1321) niet helemaal zeggen.

We hebben een kersverse teamleider die zich ook opwerpt als wedstrijdleider. Hij werkt met (2) petten en geeft steeds aan welke pet hij op heeft bij de meldingen die hij maakt.

Aangezien niet alle partijen binnen zijn gekomen doe ik een greep uit de overige partijen met nog wat herinneringen van mijzelf en binnengekomen gedachten. Helaas heb ik niet zo veel van die herinneringen want ik was behoorlijk druk met mijn eigen partij.

De eerste twee zwaargewichten die de analysekamer (de bar) in gingen waren Martie en Ed. Heel tevreden zittend aan de lange tafel en mijmerend over de vlotte partij die ze allebei gewonnen hebben. Ed maakt de opmerking dat het wel sinterklaas leek, zo makkelijk ging het.

Dat is niet voor iedereen het geval. Met name Wil krijgt het gaandeweg moeilijk. Aanvankelijk  een goede stelling, zakt hij steeds verder weg tegen een op papier veel zwakkere tegenstander. Aan het einde van de partij ziet Wil ook nog een remisemogelijkheid over het hoofd en gaat roemloos ten onder. Het eerste (en enige) verliespunt.

Pieter en Paul hebben het ook niet makkelijk in hun partij waarbij Paul wel erg veel geluk heeft. Hij speelt weliswaar met een iets betere stelling maar na dameverlies van zijn tegenstander geeft die vlot op. Pieter blijft volharden in een eigenlijk verloren strijd en omdat zijn tegenstander niet weet hoe hij 2 vrijpionnen kan omzetten naar winst geeft hij uiteindelijk remise.

Daarmee komt de eindstand op een dikke 6 -2 overwinning voor ons. Het eerste winstpunt is binnen maar ondanks deze (voor ons) monsterzege staan we nu toch pas op de derde plaats. Er is dus nog voldoende werk aan de winkel.

Als jullie willen weten hoe de tegenstanders er over denken, dan kun je kijken op : www.OsseSchaakVereniging.nl/bt3.php

Wil van Dijck