Toernooi 2017

Voor de vierde keer organiseerde schaakvereniging Son & Breugel een rapid-schaaktoernooi  Deze werd gehouden op zaterdag 10 juni 2017.

Met 29 deelnemers was dit weer een toename t.o.v. de vorige jaren.

Ook dit jaar werden de schakers zoveel mogelijk op speelkracht ingedeeld, waaruit 3 groepen van 8 personen ontstonden en eentje van 5. Groep 4 was speciaal voor de huis, tuin en keukenschakers.

Gratis soep met broodje werden ook dit jaar prima verzorgd door Feestcafé De Bongerd.

Groep A

In deze groep bleef het ongekend spannend.

Voor de laatste ronde maakten nog 5 van de 8 deelnemers kans op de 1e plaats.

Erwin Talpe (Gardé) werd met 4½ bordpunt uit maximaal 7 groepswinnaar, mede door zijn overwinning op Roland Robinson (HSC), op papier de sterkste speler.

Pier Buijs (SSB en WLC) werd met 4 bordpunten 2e door zijn clubgenoot Jasper Krenning (WLC) te verslaan. Jasper Krenning moest hierdoor, op basis van SB punten genoegen  nemen met een 3e plaats.

Vermeldenswaardig is dat ook binnen deze hoogste groep, het er zeer sportief en gemoedelijk aan toe ging. Meerdere partijen werden reglementair niet opgeëist en niemand werd door zijn tijd heen gejaagd. Sportief gedrag, en dit geldt voor alle deelnemers.

Groep B

Thomas van der Steen (OSV) werd groepswinnaar met 5 punten Zijn overwinning in de 1e ronde op Frans Ooms was de 1eaanzet..

Frans Ooms (WLC) verdiende met 4½ punten  de 2e plaats.

Henny Valks (ESV) was samen met Jurgen Wilsch (ODI) gedeeld 3e maar mocht door betere weerstandspunten de 3e prijs in ontvangst nemen.

Groep C

Henk Slaats (DEVO), tevens organisator van het geweldige DEVO Paastoernooi, werd met “2 vingers in de neus” 1e door maar één remise weg te geven.

Aard Voskuilen werd 2e door als enige huisschaker binnen deze clubschakersgroep een degelijke prestatie neer te zetten. Knap!

Peter Pouwels en Peter van der Aalst, beiden van SV Son & Breugel eindigden als 3e. Ook hier moesten de weerstandspunten de doorslag geven in het voordeel van Peter Pouwels.

Groep D Huisschakers

Ook in deze groep was het spannend.

Op basis van weerstandpunten werd Thijs Huiting groepswinnaar met een goede 2e, Wil Slats. Voor de derde plaats kwamen er meerdere deelnemers in aanmerking maar uiteindelijk werd Ted Wonders 3e.

Ook zullen we het volgend jaar dit succesvolle toernooi gaan organiseren.